Mēs bieži dzirdam dziesmu radio, skatāmies to klipu un piesaucam izpildītāja vārdu kā dziesmas autoru. Taču aiz daudziem lielajiem popmūzikas hitiem stāv ne tikai dziedātājs, bet arī neredzamie spēki – ghostwriteri jeb “slēptie autori”. Kas viņi ir? Kāda ir viņu nozīme mūzikas industrijā un vai arī Latvijā tāda prakse pastāv?
Kas ir ghostwriter?
Ghostwriter ir cilvēks, kurš rada dziesmas (vai to tekstus), bet netiek atzīts kā oficiālais autors. Šie autori bieži vien paliek aiz kadra – viņu vārdi neparādās virsrakstos, uz albumu vākiem vai intervijās, lai gan tieši viņu radošais ieguldījums bieži veido dziesmas pamatu. Ghostwriter var uzrakstīt visu dziesmu no nulles – tekstu, melodiju vai abu kombināciju -, vai arī tikai tās daļu, piemēram, piedziedājumu vai pantu.
Atšķirībā no tradicionālās sadarbības, kur visi dziesmas autori tiek oficiāli uzskaitīti kā līdzautori, ghostwriting balstās uz iepriekšēju vienošanos, bieži juridiski noformētu līgumu, kurš paredz anonimitāti. Apmaiņā pret šo neredzamo lomu ghostwriter parasti saņem vienreizēju atlīdzību vai daļu no autortiesību ieņēmumiem, atkarībā no vienošanās.
Šāda prakse ir īpaši izplatīta popmūzikā, hiphopā un R&B žanros, kur dziesmas tiek radītas ātri un bieži – un galvenā uzmanība tiek vērsta uz izpildītāja tēlu un balss kvalitāti, nevis dziesmas autorību.
Kāpēc tiek izmantoti ghostwriteri?
Mūzikas industrija ir ātra un konkurētspējīga. Lieliem māksliniekiem bieži nav laika vai iedvesmas, lai paši uzrakstītu visu savu repertuāru. Tāpēc tiek piesaistīti profesionāli dziesmu autori, kuri spēj ātri radīt hītus.
Ghostwriteri tiek izmantoti arī tad, ja mūziķim ir laba balss vai tēls, bet vājākas prasmes dziesmu rakstīšanā. Tāpat, ja mākslinieks vēlas mainīt stilu vai izteiksmi, ghostwriter var palīdzēt “izgudrot” viņu no jauna.
Slavenākie piemēri no pasaules mūzikas
Populārākajos topu hītos bieži vien slēpjas vairākas personas. Piemēram:
- Beyoncé dziesmas bieži raksta komanda, kurā ir vairāki ghostwriteri.
- Drake vairākkārt nonācis uzmanības lokā par ghostwriteru izmantošanu, īpaši pēc strīdiem ar reperi Meek Mill.
- Rihanna, Britney Spears un pat Eminem ir izmantojuši ārējo autoru palīdzību.
Ghostwriting ir īpaši izplatīts hiphopā un popmūzikā, kur dziesmas jāizdod bieži un tām jābūt aktuālām.
Ghostwriting Latvijā – vai tas notiek arī pie mums?
Lai gan Latvijā šī prakse nav plaši apspriesta, ir zināms, ka vairākas populārās dziesmas netiek rakstītas pašiem izpildītājiem. Ir dziesmu autori, kuri specializējas tikai tekstu radīšanā, un viņu vārdi bieži netiek publiski pieminēti. Dziesmu rakstīšana “pēc pasūtījuma” ir pierasta lieta popmūzikā, īpaši televīzijas šoviem vai festivāliem paredzētām dziesmām.
Tomēr vietējā industrijā autorība biežāk tiek godāta publiski, un daudzi mākslinieki izvēlas sadarboties ar redzamiem līdzautoriem, nevis izmantot pilnīgu ghostwriting.
Ētiskie un radošie jautājumi
Vai mākslinieks, kurš neuzraksta savas dziesmas, ir “neīsts”? Šis jautājums tiek apspriests bieži. Daži uzskata, ka īsts mākslinieks rada gan mūziku, gan vārdus, citi – ka viņa uzdevums ir interpretēt un izpildīt.
Mūzikas radīšana bieži ir komandas darbs, kurā piedalās producenti, komponisti, teksta autori un mūziķi. Ghostwriting var tikt uztverts kā profesionāla rīcība, kas ne vienmēr ir pretrunā ar mākslinieciskumu.
Vai ghostwriteri kādreiz iegūst atzinību?
Daudzi ghostwriteri ar laiku kļūst par atzītiem māksliniekiem. Piemēram, Ne-Yo un Sia sāka kā dziesmu autori citiem, pirms kļuva par slaveniem izpildītājiem paši. Mainās arī industrijas attieksme – aizvien vairāk autori pieprasa savu vārdu kredītos vai atzīst publiski savas lomas.
Mūsdienās ghostwriter nereti ir arī zināms “zīmols” – daži kļūst par pieprasītiem “aizkadra” hītu meistariem, kurus meklē lielie vārdi.
Mākslīgais intelekts kā jauns ghostwriter
Pēdējo gadu laikā strauji pieaugusi mākslīgā intelekta izmantošana dziesmu rakstīšanā. AI rīki, piemēram, OpenAI MuseNet, AIVA, Amper Music un citi spēj ģenerēt mūziku un pat dziesmu tekstus dažādos stilos, balstoties uz milzīgu datu apjomu no jau esošiem darbiem. Šie rīki kļūst par “digitālajiem ghostwriteriem”, kas spēj piedāvāt idejas, demo melodijas vai pat pilnus kompozīciju pamatus bez cilvēka līdzdalības.
Mūziķi izmanto AI kā radošo palīgu – tas palīdz uzģenerēt idejas, radīt atmosfēru vai aizpildīt “radošos tukšumus”. Dažkārt gala rezultāts tiek pārstrādāts un papildināts ar cilvēka pieskārienu, bet citkārt – paliek gandrīz neskarts.
AI ghostwriting radījis arī jaunus ētiskus jautājumus:
- Kam pieder šāda dziesma?
- Vai klausītājs būtu jāinformē, ka darbu radījis algoritms?
- Vai dziesmai, ko radījis AI, vispār piemīt mākslinieciskā vērtība?
Lai gan daudzi joprojām dod priekšroku cilvēku rakstītām dziesmām, nav šaubu, ka mākslīgais intelekts kļūst par nozīmīgu spēlētāju mūzikas industrijā – un iespējams, tuvākajā nākotnē daudzi popmūzikas hiti būs dzimuši tieši no algoritmu “spalvas”.
Noslēgumā
Ghostwriteri ir popmūzikas ēnu arhitekti. Viņi palīdz radīt dziesmas, kas kļūst par hītiem, bet paši bieži paliek aizkulisēs. Lai gan tas var šķist netaisnīgi, šī prakse ir būtiska daļa no mūsdienu mūzikas ražošanas. Klausītājiem jāatceras, ka aiz katras dziesmas bieži stāv vesela komanda – un ghostwriter var būt svarīgākais, par kuru mēs nekad neuzzinām.